ضمن سلام و عرض ادب خدمت شما لطفا خودتون را معرفی کنید و رزومهای از کارتون برای خوانندگان ما بفرمائید….
من کوثر رضایی هستم متولد 1364 در شهر قم که حدوداً ده سال هست که تصویرسازی کتاب کودک انجام میدهم، البته کتاب نوجوان هم در آثارم بوده.. من از کودکی به نقاشی شدیداً علاقمند بودم و به صورت تجربی این کار را انجام دادم. از همان دوران من همیشه میگفتم که یا من نقاش میشوم و یا نویسنده و خداروشکر در همین مسیر قرار گرفتم… کار کاریکاتور هم انجام میدهم.
چه موقع رسماً وارد بازار کار شدید؟
از حدود سال 87 با شرکت نهرین به مدیریت آقای جعفری آشنا شدم و کارهایی که برای آنجا انجام دادم مورد توجه واقع شد و شروع به همکاری کردم و فکر میکنم 7 تا 8 سالی با آن مجموعه بودم و بعد از آنجا دیگر به صورت مستقل به کارم ادامه دادم.
کار دیجیتال هم انجام میدهید؟
بله من اول کارم دیجیتال بود؛ چون در آن شرکتی که ما کار میکردیم کلاً دیجیتال بود و اصلاً کار دستی انجام نمیدادم و حدود 4 سال هست که به کار دستی مشغولم… البته کار ما اینطور بود که ابتدا طراحی دستی انجام میدادیم و بعد کار را اسکن میکردیم و دیجیتالی رنگ آمیزی میکردیم و کار آماده میشد…
ترجیح خود شما به کار دیجیتال هست یا دستی؟
صددرصد دستی، این لذت و حس و حالی که کار دستی داره در کار دیجیتال نیست؛ چرا که در دیجیتال محدودیت هست و من کار دستی را خیلی دوست دارم.
برای کدام گروه سنی بیشتر کار کردید؟
چون تعداد کارهایی که کردم خیلی زیاد بوده و شاید از هزار اثر بیشتر باشد، حتی برای بزرگسال هم کار داشتم. مثلاً قرآن مصور که کار کردهام برای رده سنی نوجوان و جوان بود و به سفارش لبنان آماده کردم، اما بیشتر کارها برای گروه سنی کودک بوده..
از کار با ناشرین رضایت دارید؟
بله من بیشتر ناشرهایی که با ایشان کار کردم، عالی بودند و به لطف خدا همه کسانیکه در مسیر من قرار گرفتند، از هر نظر خوب بودند.
از نظر کودکان در کارهاتون استفاده میکنید؟
بله خیلی، من چند خواهرزاده و برادرزاده دارم که قبل از اینکه کارم را بخواهم ارائه بدهم از نظر اونها استفاده میکنم؛ یعنی اگر کاری که آماده کردهام را بپسندند، نتیجه میگیرم کار خوبی شده و اگر خوشایندشان نباشد کارم را تغییر میدهم، چون دوست دارم بچهها بپسندند..
از نظر مؤلف هم در کارتون استفاده میکنید؟
با مؤلف خیر جز در یک کار، اما با ناشر، صددرصد؛ چرا که ممکن است بخشی از کار مورد تأییدشان نباشد و گاهی نقطه نظری دارند که خوب است در کار اعمال شود، لذا یا مدیر هنری و یا مستقیماً ناشر بر کار ما نظارت دارند.
از کارهای دیگران و یا اساتید هم ایده میگیرید؟
نه خیر، خودم ذهنی کاری را خلق میکنم، در واقع از همان ابتدا چون خودم کار نقاشی کرده بودم، در کار هم از ایدههای خود بهره میگرفتم. البته چند سال بعد از شروع به کار دو دوره کلاسهای استاد پژمان رحیمی زاده شرکت کردم، ایشان عالی هستند و من خیلی از کلاسهای او استفاده کردم…
چطور خودتان را با فضای فکری و درونی کودک نزدیک میکنید؟
بچگی خودم را بیشتر تصور میکنم؛ اینکه من چه چیزهایی را دوست داشتم، نگاهم چطور بود و بیشتر بر میگردم به آن دوران خودم و گاهی هم از بچهها میپرسم…
اشارهای داشتید به کارهایی که در سطح بین الملل داشتهاید، کدام کشورها بودهاند؟
بیشتر برای کشور لبنان از طریق همان شرکت نهرین و عراق و بواسطهی آقای دکتر حسنی (انتشارات جمکران) با کشورهای عربی بوده کارهایی که انجام دادم….
برای دوستداران این رشته چه نظری دارید….
اگر واقعاً علاقمند باشند و دوست دارند باید پیگیر شوند و ادامه بدهند؛ چون آدم از کاری که دوست داشته باشد هیچوقت خسته نمیشود…. من خودم خیلی علاقه داشته و مطالعه زیادی هم داشتم، جایی خواندم آن چیزی که دوست دارید برای آیندهی خود انتخاب کنید بواسطهی همین خیلی میگشتم ببینم در راستای کار نقاشی چه شغلی هست. به لطف خدا روزنامهای به دستم رسید که در آن دربارهی یک خانم ژاپنی نوشته بود که ایشان برنده مسابقهی تصویرسازی شدهاند. اونجا بود که تازه فهمیدم کاری به نام تصویرسازی وجود دارد.چند روز بعد به نمایشگاهی رفتم و از خدا خواسته بودم کمکم کن تا بتوانم در کار تصویرسازی ورود کنم. آنجا بصورت اتفاقی یک آگهی دیدم از شرکت نهرین که درخواست تصویرگر کرده بود و برایم جالب بود که خداوند چطور مسیر راهم را هموار میکرد. در آن ایام من شب و روز نداشتم و فقط نقاشی میکشیدم.
به نظر شما برای بالابردن سطح کیفی کارتون چه باید بکنید؟
هم کار زیاد ببینم و هم کار زیاد بزنم؛ یعنی تمرین زیاد و دیدن کارهای جدید.. همچنین شرکت در کلاسهای اساتید این رشته
نشست یا ارتباط با ناشرین را چطور ارزیابی میکنید؟
خوبه؛ چرا که ذهنیت ناشرها را تصویرگر واضعتر میتوانند بفهمند، اینطور که بسته باشد، چه بسا توقعی ناشر دارد که ممکن باعث ناراحتی تصویرگر بشود و این را بارها من دیدهام. جلسه و نشست برای روشن شدن بعضی مسائل و نقطه نظرها کار خوبی خواهد بود که این اختلافنظرها به حداقل برسد.تا دلخوری هم پیش نیاید.
از فضای مجازی و یا ابزار دیگر برای معرفی کارهاتون استفاده میکنید؟
تا حدی در اینستاگرام حضور دارم، قبلاً هم مدتی در فیسبوک بودم. اما در کل حضور جدی ندارم و علاقهای ندارم به اینگونه فضاها؛ به همین دلیل به صورت مستمر و فعال در فضای مجازی نیستم و در نمایشگاهها هم شرکت نمیکنم ولی خب خوب است اگر هر تصویرگری در این فضاها شرکت کند.
این کلیت سؤالات ما بود، شما اگر فکر میکنید موضوعی جا افتاده و یا نکتهای هست بفرمائید استفاده میکنیم….
آرزوی من این است که فضایی را برای تصویرگرها آماده میکردند تا هر از گاهی همه جمع میشدیم و کارهای همدیگر را میدیدیم و رقابتی ایجاد میشد و نقد و نظری ایجاد میشد. جایی شبیه «ورک شاپ». ما خیلی تصویرگرها را حتی در قم نمیشناسیم؛ در حالی که میدانیم خیلی زیاد هستند افرادی که در این رشته فعال هستند.
امیدوارم این درخواست شما که خواست خیلی از همکاران شما در این مصاحبههایی که من داشتم بوده هرچه زودتر محقق بشود.