سلام و وقت به خیر دارم خدمتتون لطف کنید معرفی کاملی از خودتون داشته باشید…
سلام عرض میکنم ، من ملیحه احمدی متولد سال 71 و ساکن قم هستم . کارشناسی گرافیک از دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا. کار تصویر سازی را 10 سال هست که شروع کردم و با ناشران مختلفی از قم و جاهای دیگر کار میکنم و در واقع قبل از اینکه وارد دانشگاه بشم کار را شروع کردم.
از چه زمانی رسماً وارد بازار کار شدید؟
میتوانم بگویم از همان 10 سال پیش رسماً کارم را شروع کردم ولی خب اونوقت در قم هنوز کارهای دستی خوب جا نیافتاده بود و من کار دیجیتال انجام میدادم و بعد از اینکه دانشگاه رفتم کارهای دستی از تهران و شهرهای دیگر شروع شد و به این ترتیب به صورت جدی کارم را ادامه دادم.
شما عمدتاً برای کدام گروه سنی خلق اثر دارید؟ با این تقسیم بندی که بین خردسال ، کودک و نوجوان بیشتر برای کدام این ها؟
بیشتر کارهایی که داشتم برای کودک بوده و بعد نوجوان و نهایتاً خردسال ؛ علت هم شاید این بوده که سادگی که نیازمند کار خردسال هست در کارهای من دیده نمیشه.
از کار با ناشرها به ویژه ناشرین قم رضایت دارید؟
بله ، چرا که نه. واقعیت این هست که پیشرفت خیلی خوبی در بین ناشران (کودک) نسبت به قبل دیده میشه و خیلی خوشحال کننده است و نسبت به کارهای ضعیف گذشته پیشرفت خیلی خوبی دیده میشود. البته بهتر هم میشود اگر کمی دست تصویرگر را باز بگذارند. چون تِم کارهای ناشرین قم عمدتاً مذهبی هست و اگر بیشتر اعتماد شود کار بهتری خلق میشود. البته کار مذهبی محدودیتهایی دارد که مخصوص خودش هست و هیچ اعتراضی به آن وارد نیست ولی لازمه دست تصویرگر کمی بازتر شود.
اشارهای در بین صحبت هایی بود، اما بصورت دقیق بفرمائید شما کار دستی انجام میدهید یا دیجیتال؟
من از اول کارم را با اکریلیک شروع کردم و خیلی هم به این تکنیک وفادار هستم و دوست دارم اما کار دیجیتال هم بسته به سلیقه ناشر انجام میدم ولی خب ترجیح خودم کارستی هست با تکنیک اکریلیک و تا جایی که بتوانم ناشر را مجاب به کار دستی میکنم.
درباره کارهاتون از خود بچهها هم کمک میگیرید و نظرخواهی میکنید؟
گاهی این کار را انجام میدهم و خب الزامی هم روی این کار ندارم.
در کارهایی که خلق میکنید از الگو یا سبک خاصی پیروی میکنید؟
من کارهای خانم «ربه کا» تصویرگر فرانسوی را خیلی دوست دارم (اگه اشتباه نکنم فرانسوی هستند). خیلی کارهاشون را دوست دارم و همیشه سعی کردم کارهاشون را دنبال کنم ، البته تأثیر آنچنانی از کارهاشون نمیگیرم، اما شدیداً به آثار ایشان علاقمندم.
در کارهایی که خلق میکنید ، آیا به این نکته توجه دارید که خودتان را به نگاه کودک و فضای درونی کودک نزدیک کنید ؟
بله خیلی
این کار را چطور انجام میدهید؟
اما همیشه سعی میکنم از نگاه کودک ببینم ؛ ولی به دلیل محدودیتهایی که هست و ممکن است کاری مورد تأیید واقع نشود وآنوقت هست که مجبورم نگاه ناشر را در الویت قرار بدهم ، در واقع همیشه من یک تضادی دارم که مثلاً الان که دارم این کار را انجام میدهم آیا مورد قبول ناشر هم هست یا نه. البته در اغلب موارد بعضی ناشرها هستند که بواسطهی بعضی محدودیتها که ایجاد میکنند چنین اتفاقی میافتد.
پس این اتفاق در کار شما افتاده که گاهی علیرغم میل، مجبور به تأمین نظر ناشر در کارهایی که انجام میدهید شده باشید؟
بله و فکر میکنم این مشکلی هست که دیگر همکاران من با آن مواجه هستند.
نکتهای که من میخواهم به آن برسم این است که آیا شما رضایت ناشر را بر رضایت خود در آثارتان ترجیح میدهید؟ چرا که ما داریم افرادی که اگر کاری دلچسب و مورد تأیید خودشان قرار نگیرد اجازهی نشر آن را نمیدهند….
ببینید ، من که قطعاً باید از کارم راضی باشم و اگر کاری مورد تأیید و رضایتم نباشد تحویل نمیدهم ؛ اما فکر میکنم این چالشی هست که تمام همکاران من با آن روبرو هستند که به هرحال باید نظر کارفرما تأمین شود ، اما ما تمام تلاشمان را جهت تثبیت نظر خود اعمال میکنیم.
بیشتر با کدام ناشرین کار کردید و در حال حاضر با کدام؟
نمیشود گفت بیشتر ؛ من با ناشران مختلف کار کردم ، در همین قم با انتشارات جمال و نشر براق و نشر بهارک و انتشارات جمکران و خارج از قم با انتشارات بنشر و آستان قدس رضوی و ناشرانی که (اسم آنها را) حضور ذهن ندارم. از خارج ایران هم با یکی دو ناشر از کشور عمان و با مجموعهای از کشور لبنان در شهر بیروت.
برای کسانیکه علاقمند به کار تصویرگری هستند و مایلاند این رشته را دنبال کنند چه پیشنهادی دارید؟
در حال حاضر اگر کسی بخواهد وارد این رشته بشود ، من ناامیدش نمیکنم ولی واقعیت کمی سخت شده باید خیلی تبلیغات انجام بده و رزومهی محکمی برای خودش بسازد، چون واقعاً کارها پیشرفت کرده و نسبت به سالهای گذشته خیلی بهتر شده و رقابت سخت شده و حتماً با اساتید این رشته مرتبط باشند.
در شهر قم کجا را معرفی میکنید؟
در قم انجمن هنرهای تجسمی با حضور اساتید مختلف هستند، اما من خودم استادم آقای پژمان رحیمزاده بودند که تهران هستند.
انتخاب رشتهی تصویرگری توسط شما به خاطر خود کار بود و یا عواملی مثل بازار کار بود؟
خب مسلماً خود کار تصویرگری انتخاب من بود؛ چراکه وقتی وارد این رشته شدم سن کمی داشتم و به لحاظ مالی عایدی برای من نداشت و فقط علاقهی من بود. البته الان اوضاع کاری خوب شده و تا حدی راضیکننده است.
از نگاه شما چه معضل و مشکلی در کار شما هست؟
مثل همهی کارها معضل و مشکلاتی وجود دارد؛ یکی پایین آمدن تیراژ کتاب است و خیلی مثل قبل کار نیست. اوائلی که من وارد کار شده بودم خیلی پرکار بودم. همچنین خالی بودن انجمن یا نهادهای حمایتی که بتوانند تصویرگران را دور هم جمع کنند، ولو ماهی یک بار و یا دوماه یک بار که ایشان در فضایی همدیگر را ببینند و در نهایت بتوانند رزومهی کاریشان را به کشورهای دیگر بفرستند و با ناشران خارجی هم کار کنند. موضوع قرارداد و به دنبال آن مسائل مالی مشکلی هست که شخصاً با این مسئله به مشکل خوردهام. متأسفانه خیلی اوقات مبلغی که باید به تصویرگر داده نمیشود و همانی هم که قرار هست به موقع پرداخت نمیشود و این درحالیست که از او انتظار کار با کیفیت دارند.
علاوه بر اشارهای که در بین صحبت داشتید برای بالا رفتن سطح کیفی کار تصویرگر، چه نظر و پیشنهاد دیگری دارید؟
شرکت در کلاسهای معتبر که از سوی انجمن معرفی میشود خیلی مؤثر است و پیگیری کارهای تصویرگری روز دنیا…
تاکنون حدوداً چند جلد کتاب کار تصویرگری انجام دادهاید؟
حدود چهار جلد کتاب شعر کودک و داستان حدود 16 جلد و مابقی کار برای مجلات که در حیطهی کودک و نوجوان بودند.
به نظر شما به جز هنر تصویرگری چه عامل و یا عواملی میتواند به تصویرگر در کیفیت و ارتقاء سطح کار او کمک کند؟
مشورت کردن در کار خیلی مهم است. عامل دیگر مسئله مالی (یعنی نداشتن دغدغه مالی) برای تصویرگر خیلی مهم است؛ چراکه علاوه بر انگیزه میتواند احترام را هم با خود بیاورد. این مسئله طوری شده که فکر میکنم اکثر تصویرگرها از آن راضی نیستند. حداقل طبق تعرفه کار تصویرگری که از سوی انجمن تصویرگران تهران تعیین میشود پرداخت نمیکنند، از آن طرف در زمانی کوتاه توقع کاری با کیفیت را از تصویرگر دارند.
در این سؤالی که پرسیدم، منظورم در موضوعات و علوم دیگر بود که آیا میتوانند به کیفیت و بالارفتن سطح کار تصویرگر کمک شود؟
تسلط بر نقاشی خیلی میتواند به کار تصویرگری کمک کند. همچنین مطالعه در زمینه روانشناسی کودک. البته من خودم بیشتر به صورت تجربی و با استفاده از نگاه به نقاشی کودکان و صحبتی که بچهها دارم خیلی به کارم کمک میکند.
با کدام مجلات کار کردهاید؟
با مجله پوپک، ملیکا، سلام بچهها و دوست کودک دوست نوجوان
شما در نمایشگاه یا مسابقات هم حضور داشتید؟
در نمایشگاه دوسالانه تصویرسازی شرکت کرده بودم که در حدود سال 94 برگزیده شدم، در جشنوارهی بین المللی کاریکاتور در حدود سال 90 حضور داشتم و برگزیده شدم.
نظرتون دربارهی نشست میان ناشرین و تصویرگران چه هست؟
قطعاً خیلی تأثیرگذار هست ولی شخصاً من هنوز ندیدم
شما برای معرفی خود و آثارتان از چه ابزاری استفاده میکنید؟
من در اینستاگرام و فیس بوک صفحات شخصی دارم و آنجا فعال هستم
در پایان اگر نکته یا مطلبی هست که به آن اشاره نکردیم بفرمائید استفاده کنیم…
به نظرم سؤالات جامع بود و هرچند من از نوع سؤالات بیاطلاع بودم و بدون سابقه ذهنی به سؤالات جوابگو بودم، ولی خیلی خوب است که در سالهای اخیر در قم پیشرفتهای خوبی در کار دیده میشود و کارهای خوبی انجام میشود و امیدوارم ادامهدار باشد.
ممنون از وقتی که گذاشتید و به سؤالات ما پاسخگو بودید.
من هم از شما تشکر میکنم