مصاحبه با خانم سحر فرهادروش(تصویرگر)

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کی شروع به تصویرگری کردید؟

سحرفرهادروش هستم. متولد ۱۳۶۵ کارشناس ارشد تصویرسازی. شروع تصویرگری من و همکاری با ناشران، از سال ۹۳ و قبل از آن، از سال ۸۴ با تحصیل در رشتۀ نقاشی کار حرفه ای خودم رو شروع کردم

چطور شد شما علاقمند تصویرگری شدید؟

از آنجایی که رشتۀ کارشناسی من نقاشی بود، و سال‌های زیادی نقاشی می‌کردم، همیشه در حال کار بودم  و از آنجایی که بین نقاشی و تصویرگری مرز باریکی وجود دارد، من سال‌ها قبل از این‌که وارد رشتۀ تصویرگری بشوم، به این حرفه علاقه‌مند بودم.

 

بیشتر دوست دارید در کدام موضوعات تصویرگری کنید؟ آیا سفارش تصویر باعث نمی‌شود خلاقیت هنری شما در کارتان صدمه ببیند؟

علاقه شخصی من به موضوعاتی ست که محدوده وسیعی برای خیال پردازی ایجاد کند، نمیخواهم به موضوع خاصی اشاره کنم …ولی هر موضوعی که عنصر خیال در آن رنگ بیشتری داشته باشد به روحیات بنده نزدیک تر است.البته معتقدم یک تصویرگر باید با انعطاف پذیری خاصی بتواند موضوعات متنوع را تصویرگری کند.

 

خانم فرهادروش، بنده شخصا به کارهای شما علاقمندم. کارهای متفاوتی می‌کشید. به شخصه به عنوان یک کسی که با ادبیات کودک و نوجوان و با کتاب‌های مخصوص آنها سر و کار دارم، کارهای شما را منحصر به فرد می‌بینم. لطفا در خصوص سبک کارتون توضیح بدهید.

متشکرم. از سبک مشخصی نمی‌توان نام برد، تصویرگری و نقاشی برای من زمینۀ تجسم بخشیدن شاعرانه‌هایی است که مختص درونم بوده و هست… علاقه به نوعی فضای تلفیقی از واقع‌گرایی و شاعرانگی که اینها را از تجربیات سال‌هایی که نقاشی می‌کشیدم وام گرفته‌ام. من با تصویرگری‌هایم درحقیقت، خود درونی‌ام را می‌کشم؛ بدون هیچ تکلفی.

 

اوضاع بازار کار تصویرگری را چطور می‌بینید؟

تصویرگری در ایران بیشتر به تصویرگری کودک محدود شده است و متأسفانه مرزبندی‌هایی که وجود دارد، فارغ‌التحصیلان این رشته را به ناچار به سمت و سوی مشخصی سوق می‌دهد؛ اما اگر بخواهیم با دید مثبت‌اندیش به اوضاع  این  حرفه در کشور بنگریم، به نسبت سالیان گذشته، جای خود را بیشتر پیدا کرده و آثار خوبی را شاهدیم. برای  رسیدن به پله‌های بالاتر، ناشرین و تصویرگران باید در تعامل خوبی باشند و حقوق معنوی و مادی تصویرگران به صورت یک اساسنامه لازم‌الاجرا مورد توجه قرار بگیرد. متأسفانه با وجود آثار بسیار خوب و تصویرگران باانگیزه و فعال، حمایت مطلوبی از این قشر وجود ندارد.

 

خانم فرهادروش آیا شما کار مذهبی هم تصویرگری کردید؟

به صورت کتاب نه، ولی در نشریات کم و بیش کار مذهبی هم دارم. ولی اخیراً چند کتاب دفاع مقدسی انجام دادم؛ از جمله چهار جلدی از آقای مرتضی سرهنگی با عنوان «اسم من پلاک است» که تازگی انتشارات سوره مهر چاپ کرده است. یک کاری هم برای انتشارات «عموعلوی» انجام دادم که مجموعۀ شعر بود و کار مذهبی هم توش دیده می‌شد.

 

در تصویرگری مفاهیم و موضوعات مذهبی با چه موانعی روبه‌رو هستید؟

در یک کلام شاید بتوان گفت کلیشه‌ها… کلیشه‌هایی که گاهی ناشران همچنان به دنبال آنها هستند. از آنجایی که موضوع پایان‌نامۀ ارشد من در مورد تصویرگری دینی بوده است، همیشه با حساسیت ویژه‌ای به این موضوعات پرداختم و  همیشه سعی کرده‌ام از کلیشه‌ها عبور کرده و آن‌طور که فکر می‌کنم درست است کار کنم؛ اما خُب دیده می‌شود که موضوعات دینی که به کارشناسی و توجه دقیق‌تری هم نیازمند است، مهجورتر واقع می‌شود.

 

از کارهایی که انجام دادید بفرمایید. بیشتر برای کودکان کار کردید یا نوجوانان؟

کودکان

 

لطفاً در بارۀ کارهایتان بیشتر توضیح بدهید.

 

مجموعۀ ده جلدی شعر خردسال با عنوان «هاپولی و گرگ و گله» شاعر خانم «افسانه شعبان‌نژاد» انتشارات سورۀ مهر، «دخترآقا لک‌لک» شاعر خانم «مریم اسلامی» انتشارات سورۀ مهر، «میومیو عروسی» نویسنده خانم «فروزنده خداجو» انتشارات سروش، «امروز زودتر می‌رسیم» نویسنده آقای مجید محبوبی و همچنین در مجله تیزهوش، رشد نوآموز و … کارهایی دارم.

 

سطح تصویرگری کتاب کودک و نوجوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار بهتر از سالیان گذشته و در عرصۀ بین‌المللی هم تصویرگری ایرانی توانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد.

keyboard_arrow_up